راهکار برای جدا کردن روغن

شاید شما هم مثل بیشتر افراد روی کره‌ی زمین، علاقه‌ی زیادی نسبت به غذاهای سرخ شده داشته باشید. با این حال همیشه هشدار هایی در رابطه با استفاده از غذاهای سرخ شده وجود دارد.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با مصرف این نوع از غذاها باید بدانیم این است که خود آن غذا لزوما به تنهایی عامل خطراتی که سلامتی ما را تهدید میکند نیست. بلکه وجود چربی‌هایی که طی فرآیند سرخ کردن از طریق روغن مصرفی جذب غذا شده میتواند عامل مهم تری باشد.

به همین جهت، ضمن توصیه به استفاده از روغن ذرت به عنوان انتخابی سالمتر جهت سرخ کردن نسبت به سایر روغن ها، در ادامه چند راهکار ساده به شما معرفی میکنیم تا به کمک آن مقدار روغن موجود در خوراکی ها را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

  • استفاده از دستمال کاغذی های حوله ای

این یک ترفند ساده است که در بسیاری از خانه ها استفاده می شود. بلافاصله پس از سرخ شدن و بیرون کشیدن غذا از روغن آن را روی دستمال کاغذی حوصله ای قرار دهید. این دستمال روغنی را که هنوز به داخل غذا نفوذ نکرده و هنوز روی سطح وجود دارد جذب می کند. همین را می توان برای سبزیجات خشک استفاده کرد. در نظر داشته باشید که برای برخی خوراکی ها شاید لازم باشد تا چند بار دستمال را عوض کنید.

 

  • استفاده از توری های روغن گیر

اگر از سرخ کن های برقی برای سرخ کردن استفاده کنید، قطعا متوجه توری روغن گیر آن شده اید. این توری ها گزینه‌ای عالی برای مرحله اول حذف روغن از غذا هستند. در واقع با معلق نگه داشتن غذا در هوا و به کمک نیروی گرانش، روغن های اضافه از سطح غذا چکه میکنند و میریزند. زمان کافی برای این فرآیند 4-5 دقیقه است. البته بهتر است که بعد از آن، برای مدتی غذا را روی کاغذ های جاذب روغن و یا همان دستمال کاغذی های حوله ای که در راهکار قبلی گفته شد نیز قرار دهید تا حداکثر روغن اضافه را از غذا جدا کنید.

 

  • در حین پخت و پز، روغن اضافی را با دستمال کاغذی جذب کنید

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که روغن را گرم می کنید، ادویه و پیاز را داخل آن می ریزید و متوجه می شوید که مقدار روغن بیش از حد لازم است. در این مواقع چه باید کرد؟ یک یا چند دستمال کاغذی بردارید و آن را با احتیاط و بدون اینکه بسوزید داخل تابه فرو برده و روغن اضافی را از ماهیتابه بردارید.

 

  • روغن اضافی را با ملاقه بیرون بیاورید

بعضی اوقات چه در مورد غذاهای خانگی یا غذاهایی که از یک رستوران سفارش داده اید لایه ضخیمی از روغن را روی غذا می بینید که روی سطح غذا یا خورشت شناور است. اگرچه که ظاهر جذاب و وسوسه برانگیزی به غذا میدهد، اما در نظر داشته باشید که برای سلامتی شما همچنان یک تهدید است. یک ملاقه و یا قاشق بردارید و به آرامی و بدون اینکه روغن با غذا مخلوط شود، آن را از سطح خورشت بردارید و دور بریزید.حالا بدون احساس گناه از غذای خود لذت ببرید.

 

  • هنگامی که روغن سرد است به سراغ حذف کردنش بروید! 

خیلی اوقات پیش می آید که باقی مانده غذا را در یخچال قرار می دهید و بعد که به سراغش میروید متوجه یک لایه ضخیم از روغن منجمد شده روی سطح غذا میشوید. این راحت ترین حالت برای جدا کردن روغن از غذاست. قبل از اینکه غذا را مجدد گرم کنید، لایه چربی و روغن روی آن را بردارید.

 

  • گفتار پایانی

در نظر داشته باشید که وظیفه اصلی روغن سرخ کردنی این است که هنگامی که غذا در مجاورت حرارت قرا میگیرد نسوزد. بنابراین برای سرخ کردن غذا ممکن است گاهی از روغن زیادی برای سرخ کردن غذا استفاده کنیم. اما خوردن همه‌ی آن روغن ها همراه با غذا انتخاب سالمی نیست. مقدار مصرف مجاز روغن برای هر فرد در طول روز و سه وعده غذایی حداکثر 3 تا 4 قاشق غذا خوری است. با جداکردن روغن اضافی موجود در غذاها و به حداقل رساندن آن، از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.