7 نکته طلایی برای رژیم غذایی

بعضی اوقات وقتی تعداد مقالات، نظرها و راهکارهای حول محور یک موضوع زیاد میشود، تشخیص راه درست در آن مورد کاری بسیار سخت و نتایج همراه با آنها پر از شک و تردید خواهد شد. ما متوجه شدیم که بسیاری از مردم هنوز دقیقاً نمیدانند که تغذیه سالم چیست و چگونه میتوانند به آن برسند و گاهی بعضی از آن ها اینقدر در مورد وضعیت رژیم غذایی خود نا امید هستند که داشتن یک رژیم غذایی دلچسب و سالم برایشان تقریبا غیرممکن به نظر می رسد!

در اینجا 7 نکته برای داشتن یک رژیم غذایی روزانه‌ی مقوی و سالم برای شما آماده کردیم:

  1. مصرف میوه و سبزیجات: روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. مقدار مجاز در هر وعده 100 گرم میباشد و مقدار کل مجاز در طول روز 400-500 گرم است. یک وعده میوه را می توان به اندازه یک موز، سیب، پرتقال یا انبه متوسط ​​تخمین زد. دو قاشق غذاخوری سبزیجات پخته یا یک گوجه فرنگی بزرگ را میتوان به عنوان یک وعده سبزیجات مصرف کرد.
  2. کنترل میزان مصرف نمک: یک راهنمای خوب در مورد مصرف نمک این است که آن را به کمتر از یک قاشق چایخوری (5 گرم در روز) محدود کنید. غذاهای آماده (مانند غذاهای منجمد، فست فودها، غذاهای کنسرو شده (مانند خیار شور و ماهی تن و …) حاوی نمک زیادی هستند. اگر از هر یک از این غذاها استفاده میکنید، دست کم سعی کنید به غذای خود نمک اضافه نکنید.
  3. از مصرف فیبر غافل نشوید: مصرف فیبر خطر حملات قلبی و سکته را بسیار کاهش میدهد. منابع مهم فیبر شامل لوبیا، عدس، نخود، جو، میوه ها و سبزیجات است.
  4. گوشت ماهی بخورید: حداقل دو یک وعده ماهی در هفته بخورید. روغن ماهی حاوی چربی های خوب به نام اسیدهای چرب امگا 3 مانند EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) است که تحقیقات نشان داده با جلوگیری از لخته شدن خون از حملات قلبی و سکته جلوگیری می کند. یک وعده ماهی حدوداً 100 گرم است.
  5. فعالیت ورزشی داشته باشید: تغذیه سالم بدون فعالیت بدنی یک چرخه‌ی ناقص ایجاد میکند. فعالیت بدنی کالری مصرفی را سوزانده و در نتیجه یک سبک زندگی فعال و سالم را تضمین می کند.
  6. مصرف دخانیات و الکل را حذف و یا دست کم محدود کنید: اجتناب از مصرف الکل و دخانیات به بدن شما کمک میکند تا به سرعت بعد از آسیب ها وارد مرحله‌ی ریکاوری شود و به صورت کلی خطر بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی، تنفسی و … را کاهش میدهد.
  7. مصرف روغن را کنترل کنید: غذاهای چرب و پر روغن از اصلی ترین عامل های افزایش وزن و چربی خون هستند. سعی کنید از وعده های غذایی کم روغن استفاده کنید و از تکنیک های جداکردن روغن از غذا بعد از طبخ نیز استفاده نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.