چگونه متوجه کمبود کلسیم شویم؟

کلسیم، یک ماده معدنی فراوان در بدن ماست که وظیفه بزرگی دارد؛ تقویت استخوان ها!
حدود 98 درصد از کلسیم بدن در استخوان ها ذخیره می شود و مابقی آن برای عملکرد صحیح دندان ها، قلب، اعصاب و ماهیچه ها استفاده میشود.

کمبود کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان و شکستگی های احتمالی در لگن، ستون فقرات و مچ دست شما شود. رژیم غذایی کم کلسیم یکی از چندین عاملی است که می تواند این خطرات را افزایش دهد.

 

کمبود کلسیم چیست؟

بدن قابلیت ساخت کلسیم را ندارد و میزان مورد نیاز خود را باید از رژیم غذایی و یا مکمل ها دریافت کند. استخوان های شما کلسیم را از جریان خون جذب می کنند. با مقدار زیادی کلسیم، گردش خون کافی برای کمک به محافظت از شما در برابر کمبود کلسیم وجود دارد. افراد سالم معمولاً سطح کلسیم خونشان بین 8.8 تا 10.4 میلی گرم در دسی لیتر است. کمبود کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان یا سایر اختلالات مرتبط با کلسیم شود. هیپوکلسمی، نوعی کمبود کلسیم است که سطح کلسیم در خون کمتر از 8.5 میلی گرم در دسی لیتر است. بخش قابل توجهی از مردم کمبود کلسیم دارند. این بدان معناست که آنها کمتر از مقدار توصیه شده کلسیم مصرف می کنند. اساساً، ناکافی بودن زمانی رخ می دهد که مصرف مواد مغذی بالاتر از سطح مرتبط با کمبود باشد اما کمتر از توصیه های غذایی باشد. نارسایی‌ها بسیار رایج‌تر از کمبودهای واقعی هستند و ممکن است تا حدی پیش بروند که به عنوان یک کمبود تلقی شوند یا نشوند. در یک جامعه آماری بررسی شد که مردان تقریباً 1083 میلی گرم در روز کلسیم را از غذا و نوشیدنی دریافت می کنند. دریافت کلسیم از رژیم غذایی زنان 842 میلی گرم در روز است. اگر از مکمل های غذایی استفاده کنید، این سطوح برای مردان به حدود 1156 میلی گرم و برای زنان به 1009 میلی گرم می رسد.

چه چیزی باعث کمبود کلسیم می شود؟

وقتی سطوح پایینی از کلسیم در جریان خون خود دارید، به خصوص برای دوره های طولانی بدن سعی می‌کند با عدم ذخیره کلسیم تعادل ثابتی را حفظ کند. بدن گاهی اوقات کلسیم را از استخوان ها یا دندان ها می گیرد یا دوباره جذب می کند تا سطح کلسیم خون کافی را حفظ کند و این ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را در آینده افزایش دهد. هیپوکلسمی، شکل شدید کمبود کلسیم، می تواند ناشی از کمبود ویتامین D یا منیزیم نیز باشد.

 

عوامل خطر برای کمبود کلسیم

برخی افراد ممکن است در برابر کمبود کلسیم آسیب پذیرتر باشند اگر:

در دوران یائسگی باشند

زنان پس از یائسگی تقریباً 1 درصد از تراکم استخوانشان را در سال از دست می دهند. برای قوی نگه داشتن استخوان ها پس از یائسگی زمانی که خطر پوکی استخوان به دلیل کاهش سطح استروژن افزایش می یابد، مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم توصیه می شود.

از محصولات لبنی اجتناب می کنید

محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند. افرادی که به دلیل عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به شیر، گیاهخوار بودن و دلایل دیگر از خوردن محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست اجتناب می کنند، در تامین کلسیم بدن خود دچار مشکل می شوند.

منیزیم کمی دارید

منیزیم باعث می شود غدد پاراتیروئید – دو غده کوچک در گردن – هورمونی را ترشح کنند که سطح کلسیم خون را در صورت کم شدن افزایش می دهد. کمبود منیزیم می تواند منجر به هیپوکلسمی یا کاهش کلسیم خون شود.

 

علائم

کمبود کلسیم ممکن است علائمی نداشته باشد. به عنوان مثال، پوکی استخوان می تواند به صورت خاموش اتفاق بیوفتد. ممکن است تا زمانی که درچار شکستگی نشوید ندانید که به آن مبتلا هستید.

اما برخی از این علائم ممکن است نشانه های کمبود کلسیم باشد:

  • احساس سوزش یا سوزش در دست ها و پاها
  • گرفتگی عضلات
  • عصبی بودن بیش از حد
  • سردرد
  • اسپاسم عضلانی در دست ها، پاها، بازوها، پاها یا صورت
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اطراف دهان، انگشتان دست و پا
  • خشکی پوست
  • ریزش مو
  • خستگی
  • ضعف عمومی
  • ریتم غیر طبیعی قلب

در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید. کاهش شدید کلسیم خون می تواند منجر به آسیب کلیه، افسردگی، اختلال دوقطبی، کلسیفیکاسیون مغز (نوعی اختلال مغزی)، آب مروارید، نارسایی احتقانی قلب، تشنج، سوزش و سوزش در دست ها و پاها یا کما شود.

چگونه کمبود کلسیم تشخیص داده می شود

کمبود کلسیم را می توان با آزمایشی که میزان کلسیم خون شما را اندازه گیری می کند، تشخیص داد.

جلوگیری

خوردن غذاهای غنی از کلسیم از جمله شیر، پنیر و ماست و محصولات لبنی کم چرب و بدون چربی سرشار از کلسیم و غنی شده با ویتامین D

اگر نمی توانید تنها از طریق غذا به اندازه کافی کلسیم دریافت کنید، مکمل کلسیم/ویتامین D را در نظر بگیرید . برای جذب بهتر کلسیم، آن را با یک وعده غذایی یا میان وعده مصرف کنید. در هر سنی، رژیم غذایی غنی از کلسیم برای کاهش خطر کمبود کلسیم و بهینه سازی سلامت استخوان مهم است.

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.