فیتوسترول و روغن ذرت

روغن ذرت منبعی سرشار از فیتوسترول است. فیتوسترول در واقع ترکیبی گیاهی است که ساختار مولکولی آن همانند کلسترول و استروئیدها است.

خاصیت فیتوسترول برای بدن ما

فیتوسترول خاصیت ضدالتهابی دارد و خوردن وعده‌ی غذایی سرشار از آن می‌تواند احتمال بروز برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

روغن ذرت در مقایسه با برخی روغن‌های آشپزی دیگر مثل روغن بادام‌زمینی، زیتون یا کانولا (کلزا) از میزان بیشتزی از فیتوسترول برخوردار است. البته که فیتوسترول ها انواع مختلفی دارند و روغن ذرت به‌طور خاص سرشار از فیتوسترولِ بتا سیتوسترول است که یکی از مفیدترین نوع در بین فیتوسترول ها شناخته میشود. برای مثال به دوندگان ماراتن و برخی از ورزشکاران حرفه ای توصیه میشود که جهت ایجاد آمادگی جسمانی لازم قبل از مسابقات از قرص های حاوی بتاسیتوسترول استفاده نمایند.

برای افراد با رژیم غذایی عادی و وضعیت سلامتی نرمال، بهرمندی از میزان فیتوسترول موجود در روغن ذرت در وعده های روزانه ایده آل است.

تحقیقاتی با لوله‌ی آزمایشی کشف کردند که بتا سیتوسترول اجزای ضد تومور دارد. در تحقیقی نشان داده شد که بتا سیتوسترول می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطان ریه را بگیرد درحالی‌که هیچ‌گونه تأثیر منفی‌ای روی سلامت سلول‌های ریه نگذارد.

با این‌ حال تحقیقات بیشتری برای فهم توان ضد سرطانی بتا سیتوسترول در حال انجام است.

اما هنوز تمام نشده؛ فیتوسترول می‌تواند از جذب کلسترول نیز جلوگیری کند، بنابراین مصرف مدام و به اندازه روغن ذرت در وعده های غذایی می‌تواند به کاهش میزان بالای کلسترول که خطری برای بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود کمک کند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.