کلسترول خوب و بد

کلسترول بالا چیست و چه میکند؟

به زبان ساده، چربی‌ها شامل کلسترول و تری گلیسیرید هستند. بدن ما به مقدار معینی از کلسترول نیاز دارد، بنابراین زمانی که بدن با افزایش سطح چربی در خون مواجه میشود، رسوبات چربی‌ها در شریان‌ها جمع شده و خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می‌دهند.

خاصیت کلسترول به گونه‌ایست که در خون پخش نمیشود، بنابراین برای انتقال آن به سراسر بدن به پروتئین حامل (یا ناقل) نیاز است که «لیپوپروتئین» نیز نامیده می شود و 2 نوع اصلی از آن وجود دارد:

  1. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL: High Density Lipoprotein): وقتی کلسترول توسط HDL حمل بشود، کلسترول HDL نامیده می شود. این کلسترول خوب است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.
  2. لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL: Low Density Lipoprotein): وقتی کلسترول توسط LDL حمل می شود، به آن کلسترول LDL می گویند. این کلسترول بد است و خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد.

 

سطوح توصیه شده چربی خون

  • کلسترول کل: کمتر از 5.0 میلی مول در لیتر (190 میلی گرم در دسی لیتر)
  • LDL- کلسترول: کمتر از 3.0 میلی مول در لیتر (115 میلی گرم در دسی لیتر)
  • HDL- کلسترول: بیش از 1.0 میلی مول در لیتر (40 میلی گرم در دسی لیتر) در مردان / بیشتر بیش از 1.2 میلی مول در لیتر (46 میلی گرم در دسی لیتر) در زنان
  • تری گلیسیرید (ناشتا): کمتر از 1.7 میلی مول در لیتر / (150 میلی گرم در دسی لیتر)

 

دلایل افزایش سطح چربی خون

ممکن است برخی از افراد و یا خانواده ها دارای سطح بالای کلسترول خون باشند. چربی خون بالا معمولاً به دلیل رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی ایجاد می شود. در برخی موارد دیده شده که سطح چربی خون بالا با بیماری دیابت پنهان نیز مرتبط است. با این حال به ندرت پیش می آید که سطح بالای چربی خون از خود علائمی بروز دهد. بنابراین مهم است که برای بررسی سطح چربی خون خود هر 6 ماه آزمایش خون انجام دهید.

اگر سطح چربی خونم بالاست چه باید بکنم؟

رژیم غذایی سالمی که سرشار از میوه ها و سبزیجات و دارای روغن های با سطح HDL مناسب باشد را در پیش بگیرید، وزن بدن و شاخص BMI را در حدود مناسب نگه داشته و حفظ کنید و به صورت روزانه فعالیت هایی مانند نیم ساعت قدم زدن را دنبال کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.