راه های افزایش متابولیسم

متابولیسم بدن شما نقشی حیاتی در سوزاندن چربی ها ایفا می کند و برای افزایش توانایی بدن شما جهت انجام وظایفش ضروری است. این وظایف یعنی تبدیل غذایی که می خورید به انرژی لازم برای انجام عملکردهایی مانند تنفس، گردش خون، کنترل دمای بدن و هضم غذا.

جالب است بدانید که حتی زمانی که خواب هستید، بدن شما برای کارهایی مانند تنفس و ترمیم آسیب سلولی به انرژی نیاز دارد. تعداد کالری‌هایی که برای انجام این عملکردهای اساسی نیاز دارید، نرخ متابولیک در حالت استراحت (RMR) نامیده می‌شود و می‌تواند بر میزان انرژی روزانه شما تأثیر بگذارد.

با این حال، چیزی مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که متابولیسم شما ممکن است به صورت کامل تحت کنترل شما نباشد. مطالعات نشان می‌دهد که عواملی مانند نوع بدن، جنسیت و سن شما عواملی هستند که باعث می‌شوند متابولیسم شما همان چیزی باشد که هست. با این حال، برخی از عادات سالم وجود دارند که می‌توانند متابولیسم شما را افزایش دهند. در ادامه به این عادات اشاره میکنیم:

 

 

تمرینات اینتروال انجام دهید

تمرینات اینتروال سبکی از تمرینات هستند که در آن شدت تمرین از کم به زیاد و برعکس تغییر میکند. مثلا برای 2 دقیقه با توان معمولی و 2 دقیقه با حداکثر توان بدوید.

 

کالری دریافتی خود را حفظ کنید

اگر میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهید، متابولیسم شما فکر می کند غذا کمیاب است و برای حفظ انرژی شما، عملکرد خود را کند می کند و برای حفظ انرژی، چربی سوزی را متوقف می کند.

 

به طور مداوم ورزش کنید

بدن شما یاد می گیرد که با گذشت زمان کارآمدتر شود. بنابراین مداومت در تمرینات برای رسیدن به نتیجه دلخواه اهمیت بالایی دارد.

 

از مصرف چربی های ترانس پرهیز کنید

چربی های ترانس نه تنها برای قلب شما مضر هستند بلکه توانایی بدن برای سوزاندن چربی را نیز کاهش می دهند.

 

مصرف پروتئین را افزایش دهید

بدن شما برای تجزیه پروتئین زمان بیشتری نسبت به تجزیه چربی یا کربوهیدرات ها نیاز دارد، بنابراین با مصرف پروتئین بیشتر، احساس سیری بیشتر و طولانی تری خواهید داشت. پروتئین همچنین ممکن است به لطف فرآیندی به نام ترموژنز، متابولیسم شما را تقویت کند به شکلی که بدن شما حدود 10 درصد از کالری دریافتی خود را برای هضم آن مصرف می کند.

 

قهوه بنوشید

کافئین به سیستم عصبی مرکزی شما سرعت می بخشد و این می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد. نوشیدن قهوه می‌تواند راهی عالی برای دریافت انرژی و همچنین برخی آنتی‌اکسیدان‌ها باشد به شرطی که فنجان شما مملو از شیر، خامه و شیرین کننده نباشد.

 

از نوشیدن چای سبز غافل نشوید

تحقیقات نشان می دهد که چای سبز ممکن است بتواند به شما در سوزاندن چربی بیشتر هم در زمان استراحت و هم در هنگام ورزش کمک کند. با این حال، اثرات افزایش چربی سوزی چای سبز به تنهایی برای تغییر اعداد روی ترازو کافی نخواهد بود.

 

سعی کنید استرس‌تان را کاهش دهید

البته که کاهش استرس کار ساده ای نیست، اما تحقیقات نشان میدهد که وقتی استرس دارید، متابولیسم شما دچار کاهش و یا متوقف شدن عملکرد میشود.

 

خواب کافی داشته باشید

تحقیقات نشان داده است که خواب برای تنظیم متابولیسم شما مهم است. خواب کافی باعث افزایش متابولیسم نمیشود. در حقیقت خواب ناکافیست که باعث کاهش متابولیسم از مقدار متوسط و نرمال خود میشود. در نتیجه با به اندازی کافی خوابیدن، جلوی افزایش وزن خود را خواهید گرفت.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.