ارتباط رژیم غذایی با خواب

چقدر پیش آمده که زمان بیدار شدن از خواب آرزو کنید که کاش میتوانستید کمی بیشتر بخوابید تا خواب با کیفیت تری را تجربه کنید؟ چقدر فعالیت های روزانه‌تان تحت تاثیر خواب ناکافی شب گذشته بوده؟
احتمالاً پاسختان “خیلی زیاد” باشد!

در این مقاله میخوانیم که چگونه غذاهایی که می خوریم و مهمتر از آن، زمانی که آنها را می خوریم، در شکل گرفتن ساعت خواب بدن ما موثر هستند.

در حالی که بیشتر محققان در حوزه خواب این روزها تمرکز خود را روی تاثیر استفاده از تلفن های همراه بر ساعت و کیفیت خواب گذاشته اند، تحقیقات جدیدی نشان داد که رژیم غذایی شما می تواند بر زمانبندی شما غلبه کرده و ساعت خواب و بیداری و کیفیت خواب شما را به صورت کلی دگرگون کند.

چگونه؟ توضیح آن کمی پیچیده است، اما با چیزی که آن را «ساعت حباب‌دار غذا» می نامیم مرتبط است که توسط ناحیه هیپوتالاموس مغز شما تنظیم می‌شود. به زبان ساده، وقتی نوبت به سلسله‌مراتب بقای مغز شما می‌رسد، خوردن بر خوابیدن غلبه می‌کند، بنابراین «ساعت غذا خوردن و نوع رژیم غذایی» شما می‌تواند شرایطی را برای «مدت زمان و کیفیت خواب» به مغز شما دیکته کند.

با این اوصاف ما توصیه های زیر را برای کسانی آماده کرده ایم که از الگوی خواب سرگردان و نامنظمی برخوردار هستند و قصد دارند این روند را متوقف کنند.

 

12 ساعت قبل از صبحانه خوردن چیزی نخورید

همانطور که از کلمه “صبحانه” پیداست، بدن شما صبح را به عنوان زمانی می شناسد که طولانی ترین فاصله بین دو وعده غذایی خود را به پایان میرساند. بنابراین برای خواب مطلوب، باید در ساعات روشنایی روز غذا بخورید و زمانی که هوا تاریک است ناشتا باشید.

وعده غذایی صبح شما باید کاملترین وعده باشد

صبح بهترین زمان برای تقویت میزان کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و سایر منابع انرژی مغذی مورد نیاز بدن است. چون شما در هنگام بیداری و شروع روزتان به این انرژی نیاز دارید، نه شب‌ها در هنگام آماده شدن برای خواب!
سعی کنید میزان کربوهیدرات و پروتئین دریافتی بدن را در اواخر بعد از ظهر و نزدیک شدن به شب کاهش دهید، در غیر این صورت به بدن خود پیام می‌دهید که قصد دارید برای مدت بیشتری بیدار باشید.

از خوردن چربی های اشباع شده به خصوص در شب اجتناب کنید

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که غذاهای حاوی چربی اشباع‌شده مانند گوشت قرمز و بیشتر محصولات لبنی ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کنند. بنابراین خوردن آن‌ها در نزدیکی زمان خواب ممکن است مانع به خواب رفتن شما شود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.